18.03.17

РЗМ №4 . Усна й письмова форми тексту. Простий план готового тексту. Усний докладний переказ художнього тексту розповідного характеру.

Мета:
навчальна: поглибити знання та вміння працювати з усною та письмо­вою формами тексту, з планом та переказом;
 розвивальна: розвивати культуру мовлення учнів;
 виховна: виховувати естетичні смаки.

Тип уроку: формування умінь і навичок учнів.

                                                        ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Робота з текстом
 Перепишіть текст. Прочитайте його. Назвіть усі частини мови. Випишіть по одному словосполученню з головним словом, вира­женим дієсловом, іменником. Які в тексті речення за метою ви­словлювання?
Мова — це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова — це всі глибинні пласти духовного життя народу, його істо­рична пам’ять, найцінніше надбання віків, мова — це ще й музика, мелодика, барви буття, сучасна художня, інтелектуальна і мислительська діяльність народу .

IV. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Тренувальні та творчі вправи

Вправа 1
Послухайте текст (у виконанні вчителя). У якій формі ви його сприйняли? Складіть план і запишіть його.

                                     ЗАЙМАЄТЬСЯ ЗОРЯ

         Забарвлення неба змінює сонце. Це і зветься зірницею, світовою зорею, світанком. Ми говоримо: вечірня зоря згасає — і в нашій уяві постають цілі картини: безкраї поля, засіяні пшеницею, пахощі колосків, дзвінка пісня на полі, темна діброва…
         Коли обрій починає світлішати, кажуть: займається зоря. А по­дивіться зараз на зірки: здається, ніби тоненькі промені, як золо­тисті ниточки, висотуються на землю, іскряться. Це мерехтіння. Зорі мерехтять.
         Як тонко підмітив народ красу природи, якими виразними, яскравими, соковитими, запашними словами назвав її явища! Скільки є слів, які означають лиш те, що відбувається з вогнем: горить, палає, блищить, жевріє, полум’яніє… І кожне слово має свій відтінок

                                                                                 (За В. Сухомлинським).

Вправа 2
 Послухайте  текст. До якого стилю він належить? Усно перека­жіть його докладно.

                                                    СОСОНКА

         Недалеко від лісу стояла хатка. В тій хаті жив чоловік Максим із сім’єю; було в нього четверо дітей, найстаршому хлопчикові Іва­севі було десять літ.
         Ліс був такий гарний, навіть зимою не здавався смутним, бо про­між чорноліссям було там чимало й сосон, а вони завжди веселять око тим вічнозеленим убранням!
         Недалеко від Максимової хати була одна сосонка така-то вже хо­роша! Була вона не дуже велика, але й немаленька, саме мірненька та така зграбнесенька, круглесенька, зелені глиці аж сяють, а моло­ді пагонки, як свічечки, стремлять, прості та ясні.
         Красує сосонка. Прийшла осінь смутна, прийшла зима люта, а сосонці байдуже! Сусідки її, берези та липки, стоять такі сумні та бідні, листячко з їх геть облетіло, а сосонка мовби ще кращою здається поміж смутних товаришок.
         Отож і запишалась вона, каже берізкам та липкам:
         — А що? Де ваші кучері гарні та рясні? Стоїте деркачами! Ох, що то за хороша річ, як хто шляхетного роду! Нема в світі кращих, як ми, сосни! Ой світе мій, яка ж я гарна та велична!
         Величається сосонка, аж тут прилетіла сорока. Сіла в неї на гіл­ці та й каже:
         — Че-че-че! Чекай, чекай!.. — А чого чекати — не каже…
         Тим часом сорока таки знала, що казала: вона, бачите, була на подвір’ї в дядька Максима й бачила, як Максим сани ладив; чула й те, як Максим говорив Івасеві, що поїде зрубає сосонку та повезе на продаж (Олена Пчілка).

(Діти усно переказують текст)
Вправа 3

 Напишіть пояснювальний диктант. Поясніть вживання великої літери і постановку розділових знаків. У першому реченні під­кресліть граматичну основу. З другого — випишіть усі словоспо­лучення.

                                     ЯКІ БУВАЮТЬ КАЗКИ
         Казки існують в усіх країнах світу. Вони завжди закінчуються перемогою доброї сили над злою, правди над кривдою.
         Нам усім добре відомі казки, у яких розповідається про хитру лисичку, полохливого зайчика, хижого вовка, незграбного вед­медя.
         Є казки фантастичні, де героями виступають сміливі люди. Вони перемагають лютого змія, Кощія Безсмертного та інші злі сили, захищають скривджених. Такими є Микита Кожум’яка, Котигорошко, богатир Іван.

Вправа 4
Послухайте  текст. До якого стилю він належить? Усно перека­жіть його зміст. Яку пору року ви найбільше любите?
                                      ВИТІВКИ СТАРОЇ ЗИМИ

         Розгнівалась стара Зима: задумала вона все живе знищити. Перш за все вона стала до пташок добиратися: набридли їй вони своїм криком та вереском.
         Дмухнула Зима холодом, зірвала листя з лісів… Нема куди пташ­кам сховатися: почали вони зграйками збиратися, думу думати. Зібралися, покричали і полетіли за високі гори… Залишився горо­бець, та й той під стріху забився…
         А найбільш образилася Зима, що й малі дітлахи її не бояться! Катаються собі на ковзанах, на санчатах, в сніжки граються…
         Вщипне Зима в люті одного хлопчика за вухо, другого за ніс — аж побіліють; а хлопчик ухопить снігу та й ну терти — і розгорить­ся в нього обличчя, як вогонь

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ,УМІНЬ І НАВИЧОК
Бесіда
- Які існують форми мовлення?
- Чого слід дотримувати в усному та письмовому мовленні?
- Як ви розумієте твердження, що мовлення — це діяльність?

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ


 Підберіть текст.(на вибір)  Перепишіть його. Складіть (письмово) план.

Немає коментарів:

Дописати коментар