Тема. Повторення
вивченого про прикметник як частину
мови.
Спостереження за роллю прикметників у
мовленні.
Мета. Поглибити знання
учнів про прикметник як частину мови, про його роль у
мовленні. Формувати вміння
висловлювати власну думку, пояснювати
слова і вирази вжиті у
переносному значенні. Виховувати в учнів
бажання цінувати власне життя, дбати
про своє здоров’я.
Хід уроку
I. Організація класу
до уроку.
II. Вступна бесіда
- Сьогодні ми з вами будемо міркувати над тим, яка людина є
щасливою насправді. І побудуємо на дошці веселку щастя.
Пригадайте, скільки кольорів має веселка, і які вони.
( відповіді дітей)
III.Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми
повторимо і узагальнимо набуті знання про прикметник, поспостерігаємо за їх роллю у мовленні.
VI. Робота над темою уроку.
1.Повторення вивченого про
прикметник за таблицею.






Роль в реченні
На які питання відповідає?
2.Робота в зошитах.
- Поговоримо про кольори щастя. Побудуємо свою веселку щастя.
Перший його колір – це життя, яке подарувала вам
мама. Вона вперше пригорнула кожного з нас, наділила теплом. Без неї ми не
побачили б цього незбагненного, дивовижного, цікавого світу. Як би ви описали
життя? Яке воно є?
( учні колективно добирають прикметники, які
записують у зошити і на дошці. Вчитель викладає перший колір веселки - червоний.)
Життя(яке?)
прекрасне, цікаве, довге, щасливе, радісне, безтурботне.
-
Другий
колір щастя – це можливість бачити навколишній світ у
кольорах і формах, рухах і спокої. А ще поглядом можна виразити безмежну любов
до людини, співчуття.
Очі – дзеркало людської
душі. Очима можна сказати про все, якщо вони зрячі.
Тому запишемо в
зошити слово очі і доберемо до нього прикметники.
Очі (які?)
добрі, лагідні, сумні, карі, голубі, глибокі.
А тепер закрийте на хвилинку кожен очі і уявіть, як себе
почувають люди, які не мають щастя бачити. Що в цю хвилину ви відчуваєте?
(Відповіді дітей. Вчитель виставляє на дошці другий колір
щастя - оранжевий.)
- Третій колір
щастя – це можливість чути багатоголосий світ. Прислухатися до весняного співу
пташок, до чистої і мелодійної української пісні, до кожного голосу, до рідного
слова. Яке це щастя чути світ! Тому я пропоную вам затулити вуха. Що
сталося? Світ онімів. (Добирають прикметники, записують у зошит.
Вчитель виставляє третій колір веселки - жовтий.)
Світ (який?)
багатоголосий, цікавий, неозорий, голосистий.
- Четвертий колір
щастя – це можливість відчувати світ на дотик. Мамину і татову руку, теплий і
лагідний дотик. Хіба без цього можна прожити? А ще холод, гарячу і шорстку
поверхню.
- Що дає
людині можливість відчувати? (Відповіді
дітей на питання.
Вчитель
виставляє зелений колір. Учні записують у зошити)
Дотик (який?)
ніжний, теплий, лагідний.
-
П’ятий колір щастя
– це здатність відчувати запахи: п’янкі аромати квітів, соснового лісу, степу,
свіжого хліба. Це здатність згадати, як пахне в хаті на Різдво, Паску. А тепер
уявіть собі, що ви не чуєте ніяких запахів. Яким став би світ? (Відповіді учнів усно, виставляється голубий
колір)
Запах (який?) приємний, п’янкий, солодкий, насичений.
- Шостий колір щастя – це смак. Приємний смак
солодощів, гіркий редьки, солоний і кислий, терпкий і пекучий.( Діти добирають прикметники, а вчитель
виставляє синій колір)
Смак (який?)
солодкий, гіркий, кислий, терпкий.
Сьомий колір щастя – це
наші мрії. Про все, що ми мріємо, на що сподіваємося, чого хочемо
досягти в своєму житті. Якщо мрії людини збуваються, тоді виростають крила, їй
хочеться літати, творити, сміятися, співати. Вона – щаслива! ( виставляє фіолетовий колір)
Мрії (які )
рожеві, далекі, здійсненні, недосяжні, добрі, близькі.
-
Ми побудували свою
веселку щастя. 

-
Як називаються
слова, котрі допомогли описати нам щастя
? ( Прикметники).
- То яку роль у мовленні відіграють прикметники ? (відповіді дітей)
VII. Гра «Чарівна паличка»
- А тепер ми проведемо невеличку гру « Чарівна паличка».
Кожен з вас висловить свою думку , що для нього є щастям і загадає своє
бажання. ( Діти передають один одному
«чарівну паличку» і називають , що для них означає щастя і чого б вони хотіли)
- Отже , яку людину можна назвати щасливою? (Здорову людину. Тому, що здоров’я не купиш
ні за які гроші)
VIII. Фізкультхвилинка.
Хмарка сонечко закрила,
Слізки дрібнії зронила,
Ми ті слізки позбираєм, у
травичці пошукаєм.
Пострибаєм, як зайчата,
Політаєм, як пташата,
Потанцюємо ще трішки,
Розімнемо ручки й ніжки.
Всі веселі, от чудово!
За роботу сіли знову.
IX.Робота з підручником.
а) опрацювання
вправи 190 с. 95. Відгадати загадки.
б) відповіді на запитання вчителя:
- Які слова допомогли відгадати нам ці загадки?
- Якою частиною мови вони є ?
X. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.
1.
Колективне
опрацювання вправи 191. Яку роль прикметника в мові розкрила поетеса?(усно)
2.
Підведення
підсумків про роль прикметників у мовленні.
3.
Самостійне
виконання вправи 192, порівняння текстів - описів. Який з описів більш виразний? Завдяки
чому?(усно)
4.
Робота над текстом
вправи 193 .Бесіда за змістом прочитаного.
-
Яка тема тексту?
-
Яка мета цього
тексту?
-
Знайдіть
прикметники в першому абзаці.
-
Доберіть синоніми і
антоніми до слів весела, маленька.(Сумна, велика)
-
Чи можна Дмитрика
назвати щасливою дитиною? Чому? (Можна.
Тому що він творив добро.)
5. Робота в
групах.( Для цієї роботи вчитель
заготовляє стрічки кольорів веселки і зав’язує на них по 3 вузлики)
- Запорукою успіху у роботі груп є стрічка одного з
кольорів веселки, на якій зав’язані вузлики. При виконанні кожного завдання командир групи розв’язує
один вузлик. Перемагає та команда, котра швидше справиться з завданнями і
стрічка буде без вузлів.
1 група:
1. Дібрати три прикметники до слова мова .
2. Знайти прикметники у тексті вірша :
Що за
чудовая днина,
Сніг , наче срібло, блищить !
Вийшов веселий хлопчина
Швидко з санками біжить.
3. Доповнити речення прикметниками.
Хмари пливли по небу.
Вітер гойдав віти дерев.
2 група:
1 . З’єднай
прикметники з іменниками відповідно до змісту
Дзвінкий день
Гарячий струмок
Сонячний привіт
2.Вибери
прикметники
Весела пісня пролунала тихим ранком.
Золота осінь надійшла до рідного краю.
3.Доповни
речення , використавши антонім до слова-прикметника.
Річка глибока, а …. … .
3 група:
1. Підкресли
ті прикметники, які найбільше підходять за змістом загадки.
Я ( маленький,малесенький) , я вухатий,
(сіренький, попелястий),волохатий.
Я стрибаю, я тікаю, дуже (коротенький,
маленький, куций) хвостик маю.
2.Знайти
прикметники.
Жовте листя сумно тріпотіло від холодного
вітру.
3. Добери
спільнокореневі слова – прикметники до слова голос.
( визначення вчителем групи переможців)
XI. Підсумок уроку.
-
То яка частина мови
робить нашу мову прекрасною, допомагає нам сьогодні так гарно висловлюватись ?
-
Що таке прикметник?
-
Чи змінилася ваша
думка про щастя після сьогоднішнього уроку?
-
Яку людину ми
можемо назвати найщасливішою?
-
Як ви надалі
будете відноситися до свого здоров’я і
життя?
XII. Домашнє завдання. Індивідуальні картки
1(слабшим учням).
Ой, хвалилася
та берізонька:
- На мені кора
та білесенька,
На мені листя
та широке,
На мені гілля
та високе.
-
Спишіть .
Підкресліть прикметники. Виділене слово розберіть за будовою.
2 ( середнім учням).
- Спишіть. Випишіть іменники з прикметниками. Визначте
рід і число. Зробіть звуковий аналіз виділеного слова.
На зеленому
горбочку,
У вишневому
садочку
Притулилася
хатинка,
Мов маленькая
дитинка.
3 (сильним учням).
Запишіть речення , добираючи до іменників потрібні за
змістом прикметники. Визначити рід і число прикметників.
Кожна пора року
прекрасна: зима - …, весна - …, літо - …, осінь - ….
А людина
прекрасна …cправами.
Немає коментарів:
Дописати коментар