Тема уроку: Активна
й пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми),
неологізми
Мета: ознайомити шестикласників із лексикою активного й
пасивного вжитку (архаїзмами, історизмами, неологізмами); формувати
загальнопізнавальні вміння аналізувати лексику за активністю вживання,
розрізняти слова, що є у повсякденному вжитку, і ті, які рідко використовуються
в мовленні; виховувати повагу до звичаїв і традицій пращурів.
Тип уроку: урок засвоєння
нових знань (формування мовної компетенції).
ХІД
УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Настановчо-мотиваційний етап
ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань
уроку.
Оголошення епіграфу уроку
Так
уже повелося в отчім краю:
хто
дотримувався звичаю —
був
чесною людиною,
вартою всілякої
пошани
(записати епіграф у зошити)
IV. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок
шестикласників
Пошуково-вибіркова
робота
Прочитати текст. Знайти слова, які
вживають досить часто у своєму мовленні сучасники, і ті, почути які вам не
вдавалося. Записати їх у дві колонки таблиці.
Вживають часто Вживають рідко
Віддавна
осінньо-зимовий сезон належав рукодільництву. На Семена, тобто 14 вересня,
вносили до хати господарські снасті бондарі, шевці, кравці тощо. Для жінок це
було на Іоанна Предтечі (6 жовтня). З цього часу в сільських оселях мали
з’явитися прядки, гребені, веретена та інше похідне причандалля.
Довгими вечорами
дівчата й молодиці пряли нитки за допомогою коноворота або веретен. Потім
готову пряжу змотували в клубки, з яких снували снівниці та навивали кросна (В.
Скуратівський).
V.
Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу
Робота з підручником
Вправа 74
Виписати виділені слова, записати лексичне значення слів
за Тлумачним словником (ст.234-235)
Обговорення правила на ст. 44
Вправа 75
Визначити застарілі слова, записати лексичні значення за
Тлумачним словником
VI. Усвідомлення здобутих знань у
процесі практичної роботи, удосконалення загальнопізнавальних і творчих умінь з
теми
Коментоване
письмо
Вправа 76.
Виконання вправи за зразком
Днесь- сьогодні, рамена- плечі, ланіти- щоки, сакви-
торби, перебендя- базікало, атрамент-
чорнило, каламар- чорнильниця, скриптура- зошит.
VІІ. Підсумок уроку
VIІІ. Домашнє завдання
ст.44 вивчити правило.
Вправа 77.
Немає коментарів:
Дописати коментар