Тема уроку: Вимова
приголосних звуків і позначення їх на письмі. Уподібнення приголосних звуків
Мета: закріпити знання учнів про основні норми
літературної вимови на практиці; ознайомити з явищем уподібнення приголосних
звуків; виробляти вміння перевіряти правильність написання слів із
приголосними, що уподібнюються; розвивати логічне мислення, усне й писемне
мовлення, сприяти збагаченню словникового запасу учнів
Хід уроку
І. Організація класу.
Актуалізація опорних знань учнів
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Як вимовляються
голосні звуки в наголошених складах?
— На які групи поділяються приголосні звуки? Які звуки називаємо
сонорними?
— Що таке фонетика?
3. Завдання учням.
Чітко,
дотримуючись норм української орфоепії, прочитайте подані крилаті вислови.
Люблять
батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. (Сенека)
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й мети уроків
Запис у зошити (епіграф) теми уроку
ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального
матеріалу
1. Слово вчителя.
1)
Вимова приголосних звуків і позначення їх
на письмі.
Виразно
вимовляються дзвінкі приголосні в кінці слів. Окремі дзвінкі та глухі
приголосні звуки дуже близькі між собою за звучанням, наприклад, приголосні
[д], [т]. Відмінність між ними в тому, що [д] вимовляємо з участю голосу й
шуму, а [т] — лише шуму. Такі букви утворюють пару дзвінкого та глухого
приголосних.
2)
Уподібнення приголосних звуків.
Асиміляція.
У
середині та в кінці слова дзвінкі приголосні в українській мові не оглушуються
й вимовляються чітко. Виняток — дзвінкий приголосний [г]. Перед глухими
приголосними його оглушують і вимовляють як парний йому глухий [х]. Глухі
приголосні перед дзвінкими звучать, як парні їм дзвінкі. Таке явище в мові
називають уподібненням або асиміляцією. Уподібнення або асиміляція — це зміна
звуків у потоці мовлення під впливом наступного звука.
3)Способи перевірки сумнівних
приголосних.
Щоб
не помилитися в написанні, слово із сумнівним приголосним потрібно змінити або
дібрати до нього споріднене так, щоб після сумнівного звука стояв голосний або
приголосний, що не впливає на вимову попереднього звука. Наприклад, просьба —
просити.
4) Звукопис слів.
Звукопис
— точне передавання на письмі звуків мови за допомогою умовних літер або
спеціальних графічних знаків. Наприклад: [асием’іл¢а´ц¢ійа]
3.
Самостійна робота.
Правильно
запишіть слова, обравши з дужок відповідну букву. Доберіть перевірочне слово. З
двома-трьома словами складіть речення.
Про(с,з)ьба,
боро(т,д)ьба, допомо(г,х)ти, бері(з,с)ка, ді(ж,ш)ка, во(г,х)кий, ко(с,з)ьба,
дьо(г,х)тю, сте(ж,ш)ка, рі(д,т)кий.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу ст.148-149
2) Виконання вправ 282,283.
IV.
Закріплення знань, умінь і навичок
1. Робота біля дошки й у зошитах.
Виконайте
звукопис поданих слів.
Сорочці,
бджілочці, ложці, чашці, мережці, сміється, повернешся.
3. Самостійна робота.
Запишіть
речення, вставляючи пропущені букви. Поясніть написання слів.
Спалахнули
зорі, запахло во..кістю.
Досталося
ж і Катерині Лук’янівні за ту моло..ьбу…
Зустріли
ми їх на во..залі і одразу зіштовхнулись з зацікавленими оченятами. «Та соловей — все ж таки найкраще»,— було написано
в кни..ці.
ІV. Підсумок
уроку
— Назвіть
приголосні звуки, які утворюють пари. У чому відмінність між приголосними в цих
парах?
— Чи оглушуються в
середині та в кінці слова дзвінкі приголосні в українській мові? Який звук
становить виняток?
— Назвіть вивчену
на уроці орфограму. Наведіть приклади слів із цією орфограмою.
V. Домашнє завдання, інструктаж
щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал ст.148-149
2) Виконати вправу 284
Немає коментарів:
Дописати коментар