Тема: Найпоширеніші
випадки чергування голосних звуків
Мета: ознайомити учнів із найпоширенішими
випадками чергування голосних звуків; удосконалювати орфографічну грамотність;
формувати вміння на практиці визначати вивчені орфограми; розвивати культуру
усного й писемного мовлення
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організаційний
момент.
Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка
домашнього завдання.
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
1. Завдання-дослідження.
1) Подані іменники поставте у форму родового
відмінка множини.
Село,
нога, хлопець.
2) Подані дієслова поставте в неозначену форму.
Допоможу,
заберу, випечу.
2. Проблемне питання.
— Яке явище
відбувається в коренях слів? Що вам відомо про нього?
ІІІ.
Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. Слово вчителя.
Найпоширеніші
випадки чергування голосних звуків.
При
зміні форми слів і творенні інших слів деякі голосні та приголосні звуки можуть
замінювати один одного, тобто чергуватися. Чергування звуків в українській мові
має історичний характер, відбиває дуже давні зміни в мові. Найпоширеніші
чергування голосних звуків:
[о]
— [а]: допомогти — допомагати, захопити — хапати;
[е]
— [і]: гребти — вигрібати, зачепити — зачіпати;
[е]
— [и]: беру — збирати, терти — стирати;
[е]
— [о]: нести — носити, везти — возити;
[и],
[і] після [ж], [ч], [ш] та [г], [к], [х] у коренях слів: кип’ятити; чільний,
чоло;
[о]
та [е] після [ж], [ч], [ш]: четверо — чотири.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу ст. 160-161
2) Виконання вправ 315, 317
Творчий диктант.
Слова
змініть таким чином, щоб відбулося чергування голосних; запишіть їх парами,
орфограми підкресліть.
Ягода,
дорога, село, двір, сльоза, Тернопіль, рід, Харків, зоря, особа, гора, щока,
ячмінь.
IV.
Закріплення знань, умінь і навичок
1. Самостійна робота.
Перепишіть
речення, вставляючи пропущені букви. Підкресліть орфограми, усно поясніть їх.
Золоті
ж..ржини — осені окраса. Веч..ровими
фіолетами зацвітає на серці мак. Перо й ч..рнило маю, натхнення лиш нема.
Назбирали цілий мішок ж..лудів та горіхів і змішали їх. Добрі ж..рна все перемелють. Як
мені пш..ниця родила, то мене й родина любила. Терпець обертає ш..вковицю на
ш..вк. Ось ваші квіти: ч..брець, лаванда,
м’ята, майоран.
2. Тренувальна вправа.
Спишіть
речення, поставивши слова в дужках у потрібну форму. Поясніть чергування.
Без
трудів не їстимеш (пиріг). Віл (кінь) шукає, а кінь його виглядає. Два (кіт) в
одному мішку не помиряться. Швець без (чоботи), а тесля без (ворота). Хочеш
їсти калачі, не сиди на (піч).
V.
Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправи 320,331.
VI.
Підсумок уроків
— З якими
орфограмами ви сьогодні ознайомились на уроці?
— Наведіть власні
приклади до вивчених правил.
Немає коментарів:
Дописати коментар