Тема уроку: Головні
та другорядні члени речення. Тренувальні вправи
Мета: навчальна:
вдосконалювати вміння учнів визначати в реченнях головні та другорядні члени
речення;
розвивальна:розвивати навички самостійної роботи,
увагу, пам’ять, логічне мислення;
виховна: виховувати любов до мови, природи.
Тип уроку: узагальнення
знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.Перевірка
домашнього завдання
2.
Бесіда:
-Що
таке синтаксис
Синтаксис
– це розділ науки про мову, який вивчає будову словосполучення і речення.
-Що
таке словосполучення?
-Що
таке речення?
Речення
– це змістове і інтонаційне об’єднання слів, що є засобом вираження думки.
-Чим
відрізняється словосполучення від речення?
-Які
є речення за метою висловлювання?
-Що
таке граматична основа речення?
Граматична
основа речення – це головні члени речення (підмет і присудок)
-Що
таке підмет?
Підмет
– головний член речення, що означає предмет, про який говориться в реченні, і
відповідає на питання хто? що?
-Що
таке присудок?
Присудок
– це головний член речення, який означає, що говориться про підмет, і
відповідає на питання що робить підмет? що з ним робиться? хто він такий? що
він таке?
-Які
є другорядні члени речення?
-Охарактеризувати
кожен другорядний член речення.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності учнів
IV. Виконання вправ на закріплення
вивченого
1.Робота
біля дошки
У
словосполученнях позначити, якою частиною мови виражається головне слово та
залежне:
Смачна
груша, таємничий ліс,
сидіти
під сонцем, батьків орден,
колискова
пісня, бабусина усмішка,
працювати
в бібліотеці, соковита ягода,
дуже
красиво, читати книгу,
швидко
бігти, сонячний день.
2.Самостійна робота
Запишіть
спочатку НЕПОШИРЕНІ словосполучення, а потім ПОШИРЕНІ:
Мелодійна
пісня, віночок українських пісень, вирушити до гаю, вірно дружити, мати кількох
друзів, щира приязнь, дотримати даного слова.
3.
Колективна робота
Подумати
і сказати, що з наведених прикладів не є
словосполученнями:
Сміливий
хлопець, у поєдинку, понад річкою, голосна пісня, біля школи, настав вечір,
хлопці і дівчата, весело співати, ми прийшли, брат і сестра, найбільш сміливий.
4.Перепишіть.
Підкресліть усі члени речення.
Річка
весело іскриться. Надворі почастішали дощі. Відчинилися навстіж вікна. Заснула
тиха річечка. Зашумить українська тополя. Зорі висипали на небо.
6.Робота з підручником
Виконання вправи 131
Складання речень за поданими схемами.
7.Самостійна робота в зошитах
(за завданнями вчителя)
V. Узагальнення вивченого на уроці
VI. Підсумок уроку
-
Що таке граматична
основа речення?
-
Назвіть другорядні
члени речення, дайте характеристику.
VII. Домашнє завдання
Вправа 130. Повторити правила. Підготуватись до
контрольної роботи.
Немає коментарів:
Дописати коментар