Тема уроку: Розвиток
зв’язного мовлення. Стилі мовлення: розмовний, науковий, художній, офіційно-діловий та публіцистичний
(поглиблення знань). Ситуація спілкування
Мета: поглибити знання учнів про стилі
мовлення, сфери їх уживання; удосконалювати вміння розрізняти функціональні
стилі; розвивати навички аналізу мовного матеріалу
Тип уроку: застосування
знань і формування вмінь.
Хід
уроку
І.
Організація класу. Актуалізація
опорних знань учнів
Перевірка
домашнього завдання.
ІІ.
Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
1. Проблемне питання.
— Чи можна про ту
ж саму особу, річ, явище, подію сказати по-різному?
2. Спостереження над мовним матеріалом.
Прослухайте
тексти. Чим вони відрізняються?
Текст
1
Дерева
бувають різної форми й розмірів, а висота більшості видів сягає 6 м. У деяких
дерев, як-от у дуба, є основний стовбур, від якого відходять величезні
розпадисті гілки. Інші, такі, як секвоя, вічнозелені виростають до 100 м, а
стовбур їх досягає 9 м в обхваті.(З енциклопедії)
Текст
2
Дерева
мов люди: у кожного своя доля, своя краса, свій характер. Подивіться, яка
парубоча статечність у кучерявих кленів, дівоча врода і ніжність у білокорих
беріз, чоловіча мужність у кряжистих дубів, мрійлива жіноча задума в голубіючих
удалині ялин.(Із журналу)
ІІІ.
Основний зміст роботи
1. Слово вчителя.
1) Що називається стилістикою.
Стилістика
— розділ науки про мову, що вивчає функціональні стилі — різновиди літературної
мови, що обслуговують різні галузі суспільно-громадського життя.
2) Поняття про розмовний, науковий, художній,
офіційно-діловий, публіцистичний, релігійний та епістолярний стилі мовлення.
Розмовний
стиль мовлення — це стиль, який використовується в усному повсякденному
спілкуванні в побуті, у родині, на виробництві. Основне призначення розмовного
стилю — бути засобом невимушеного спілкування, живого обміну думками,
з’ясування побутових стосунків.
Науковий
стиль — це мова науки, техніки, освіти.
Художній
стиль — це стиль художньої літератури, який використовується в
поетично-художній творчості. Провідним завданням художнього стилю є вплив на
людську психіку, почуття, думки через зміст і форму створених авторами
поетичних, прозових текстів.
Офіційно-діловий
стиль — функціональний різновид мови, який слугує для спілкування в
державно-політичному, громадському й економічному житті, законодавстві, у сфері
управління адміністративно-господарською діяльністю.
Публіцистичний
стиль — це різновид мови, який використовують у суспільно-політичному житті
суспільства.
Релігійний
(конфесійний) — стильовий різновид української мови, який обслуговує релігійні
потреби суспільства.
Епістолярний
стиль — це стильовий різновид мови, який втілюється в таких проявах як листи та
епістолярна творчість.
2. Опрацювання таблиці «Стилі мовлення та сфера
їх використання».
3. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу
2) Виконання вправ і завдань
4. Колективна робота.
Ознайомтеся
з текстами, визначте стиль кожного, укажіть стильові ознаки.
Текст
1
А
вже красне сонечко
Припекло, припекло,
Яснощире золото
Розлило, розлило. (О.
Олесь)
Текст
2
Послухай,
мій сину, напучення батька свого, і не відкидай науки матері своєї…(Із Біблії)
Текст
3
Птахи
— теплокровні тварини. Середня температура їхнього тіла становить 41 °С, тобто
трохи вища, ніж у людини. Це означає, що вони можуть зберігати активність у
холодну пору року, але потребують більшої кількості їжі. Тому багато птахів
полишають засніжені рідні міcця й вирушають на зимівлю до теплих країн.(З
енциклопедії)
Текст
4
Андрійку,
куди це ти летиш стрімголов? — питає тітка Устина.— Ледве не збив мене з ніг!
— Пробачте, будь
ласка! До Миколи біжу! Будем запускати повітряного змія, що тато мені
подарував!
Текст
5
Оголошення
Сьогодні,
28.12.2013, о 17.00 у приміщенні клубу «Юність» відбудеться новорічний
святковий концерт. Вхід вільний.
Текст
6
Українська
пісня з давніх-давен здатна єднати людей у любові один до одного, у любові до
Батьківщини. Шкода, що нині рідко можна почути народний спів. Треба любити й
берегти українську народну пісню, бо в ній — душа народу! (Із
газети)
5. Робота в парах.
Складіть
і розіграйте діалог на одну із запропонованих тем. Визначте мету мовлення,
адресата. Який стиль буде доречним при створенні діалогу?
Орієнтовні
теми
«Допоможімо
птахам пережити сувору зиму».
«Розпорядок
дня — запорука здоров’я»
ІV.
Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
1) Вивчити теоретичний матеріал
2) Виконати вправу
V.
Підсумок уроку
Інтерактивна
вправа «Мікрофон».
— Я вважаю, що
сьогоднішній урок був для мене корисним, тому що…
Немає коментарів:
Дописати коментар