Тема уроку: Види речень за метою висловлювання:
розповiднi, питальнi, спонукальнi (повторення). Окличнi речення (повторення).
Роздiловi знаки в кiнцi речень (повторення). Пунктуацiйна помилка та її
позначення (практично)
Мета: - повторити й поглибити вивчене
в початкових класах про види речень за метою висловлювання та емоцiйним
забарвленням;
-удосконалювати
вмiння правильно iнтонувати такi речення, ставити роздiловi знаки в них;
-забезпечити
засвоєння поняття про пунктуацiйну помилку;
-працювати
над запобiганням пунктуацiйних помилок у кiнцi рiзних за метоювисловлювання
речень;
-розвивати
навички виразного читання, умiння систематизувати матерiал;
-продовжувати
ознайомлення з дивовижним свiтом української природи восени, виховувати
естетичний смак.
Тип
уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.
Актуалізація опорних знань
1.Перевірка
домашнього завдання.
2.Термiнологiчний
диктант.Назвіть термiни, якi вiдповiдають поданим визначенням(усно)
Розділ
науки про мову, який вивчає словосполучення і речення… (Синтаксис).
Розділ
науки про мову, який вивчає правила вживання розділових знаків … (Пунктуація)
Найменша
одиниця людського спiлкування – це … . (Слово)
Граматична
основа речення – це … . (Підмет і
присудок)
На
питання хто? що? вiдповiдає … . (Підмет)
Член речення, що означає предмет, про який
iдеться в реченнi, – це … . (Підмет)
Член речення, який вiдповiдає на питання який є пiдмет? хто вiн такий? що він
робить? – це … .(Присудок) Двома
лiнiями пiдкреслюють … (Присудок)
Найчастiше
присудок виражається …(Дієсловом)
Речення, граматична основа якого складається
лише з пiдмета або лише з присудка, називається … (Односкладним)
Речення,
граматична основа якого складається і з пiдмета або і з присудка, називається
…(Двоскладним)
ІІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і
завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення
епіграфа і робота з ним
Мандруємо
разом! У добру путь!
Цю землю Синтаксисом звуть!
IV. Освоєння теми уроку. Виконання
системи завдань. Граматична розминка.
1.Слово
вчителя
Заплющте
очі, сядьте зручно і спробуйте уявити собі те, про що я зараз вам прочитаю.
Як
гарно в лісі восени!
Ліс
кольорами розмаїтий.
Багряним
, жовтим , золотим
Й
зеленим вбранням
Він
укритий.
Повітря морозне уже,
Літають
білі павутинки,
На
гілочки і на траву
Сідають
інею крижинки.
Ще світить сонечко ясне,
Прощається
із нашим лісом.
Летять
у небі журавлі,
Співають
пісню сумовиту.
-То
про що ця поезія?
-Яка
картина постала у вашій уяві?
-А
чи доводилось вам бувати в осінньому лісі?
-
Якою частиною мови є слово ліс? (іменник), а осінній(прикметник)?
-
Визначте рiд слова ліс (чоловічий)
-
Усно провiдмiняйте його (ліс, лісу, лісові, ліс, лісом, у лісі)
-
Підберіть прикметники до слова ліс.
-
Утворiть словосполучення, щоб слово ліс було в ньому
головним
(І в а р i а н т) i залежним (ІІ варiант)
(Запис
на дошці словосполучення)
-
Виконайте синтаксичний розбiр цих словосполучень.
-
Уведiть словосполучення в речення.
-
Пiдкреслiть у ньому граматичну основу.
2. Колективна робота
Відгадування
загадок
•
Маленька, менша від мачини,
Ні
з ким не стану на борню.
Під
час читання, там, де треба,
Мову
людини зупиню.
Що
ж це таке? (Крапка)
•
Він після речення, цитати
Вмостився,
схожий на гачок.
Він
нас примушує питати,
А
сам ні пари з уст — мовчок!
-Що
це таке? (Знак питання)
•
Що за знак — стрункий, мов спис,
Він
над крапкою завис,
Спонука
до оклику.
Хто
ж бо він? (Знак оклику)
3.Робота
з пiдручником
Учні
самостійно опрацьовують теоретичний матеріал. Розглядають схеми.
(Таблиця ст.64)
4.
Бесiда
- Тож, які бувають речення за метою
висловлювання (розповідні, питальні, спонукальні) i за емоцiйним забарвленням?
(окличні, неокличні) Наведiть приклади з тексту.
-
Якi роздiловi знаки ставлять у кiнцi розповiдних, питальних i спонукальних
речень?
-
Коли ставимо знак оклику?
5 .Лiнгвiстичний
експеримент.
Роздiловi
знаки в кiнцi речень – своєрiдна пiдказка не тiльки того, з якою інтонацією
потрiбно читати їх. Вiд роздiлового знака залежить i змiст висловлення.
Складіть речення зі словом осiнь.
І
варіант - у кiнцi речення ставлять знак оклику,
ІІ
варіант – знак питання,
ІІІ
варіант – крапку.
Прочитайте
цi речення з належною інтонацією.
6.
Робота біля дошки.
Записати речення, в дужках вказати вид за
метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Ви
вмiєте слухати музику осенi? (ПН)
Пройдiться
осiннiм парком.(СН)
Кружляють
у таночку зірвані вiтром листочки.(РН)
Як
їх багато! (РО)
Чому не спить верба в прозору осінь?... (ПО)
Чи
потребує відповіді останнє запитання?(Проблемне запитання)
Запам’ятайте!
Питальнi речення, якi не потребують вiдповiдi, називаються риторичними. Мета
риторичних речень – ствердити певну думку, спонукати до роздумiв. Такi речення
характернi для художнього стилю мовлення. Передає незакінчену думку,
багатозначність сказаного, а тому ставимо ще й три крапки.
7.
Фізкультхвилинка
Встаньте,
дітки, усміхніться,
Вліво,вправо
поверніться.
Нахиліться,
розігніться,
Руки
вгору піднімайте,
Піднімайте,
опускайте.
Дуже
добре, всі сідайте
8.Слово
вчителя
Запам’ятайте! Неправильна розстановка розділових знаків пов’язана з
порушенням правил пунктуацiї, називається пунктуацiйною. Вона позначається
значком V.
Пунктуацiйнi
помилки найчастiше трапляються у таких випадках, як: пропуск роздiлового знака;
замiна одного роздiлового знака iншим; наявнiсть зайвого роздiлового знака.
Щоб
не допускати пунктуацiйних помилок, потрiбно знати вiдповiднi правила, а також
правильно читати й iнтонувати речення.
9.Робота
з картками.
Дослiдження-редагування. Зараз ви усі попрацюєте редакторами. Перечитайте текст. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Дослiдження-редагування. Зараз ви усі попрацюєте редакторами. Перечитайте текст. Виправте пунктуацiйнi помилки. Пояснiть їх.
Якi
дарунки осенi найприємнiшi.Це рум’янi
яблука, запашнi грушi, солодкий виноград. Хтось найбiльше любить осiнь за тихе
полювання в лiсi, iншi ж люди люблять її за щедрий урожай на полях. А за що ти
любиш осiнь!
·Якi
речення за метою висловлювання є в текстi? Доповнiть текст розповiддю про вашi
улюбленi осiннi дарунки.
10. Графічний
диктант.
Визначити
види речень за метою висловлювання, використовуючи умовні позначки: розповідне
неокличне речення – РН; розповідне окличне – РО; питальне неокличне – ПН;
питальне окличне – ПО; спонукальне неокличне – СН; спонукальне окличне – СО.
1.
Яка ж ти гарна й пишна, земле наша! РО
2.
Посадіть, друзі, в школі сад! СО
3.
Ти знаєш, як пахне любисток? РП
4.
А у тім просторім світі добра научайтесь, рідної своєї мови й пісні не
цурайтесь! СО
5.
Як не любити мову нашу?! ПО
6.
Хліб пахне солодко, як пахнуть меду соти. РН
7.
Завжди пам’ятайте про батьків і допомагайте їм. СН
V. Пiдсумок уроку.
Назвіть види речень за метою висловлювання
(розповідні, питальні, спонукальні) i за емоцiйним забарвленням? (окличні,
неокличні) Наведiть приклади.
Назвати
розділові знаки за їхніми характеристиками
1)Фіксує
кінець речення, а також передає питальну інформацію.(Знак питання)
2)
Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях. (Крапка)
3)
Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику)
4)
Ставиться в кінці речення і передає незакінчену думку, багатозначність
сказаного. (Три крапки)
VІ. Оголошення результатів навчальної
діяльності учнів.
VІІ. Домашнє завдання. Вивчити
теоретичний матерiал у пiдручнику (с.64-66.). Скласти по 3 речення питальні, розповідні, спонукальні.
Немає коментарів:
Дописати коментар