Світ народних казок. тематика,
різновиди, будова казок. Казка «Про правду і кривду».
Мета: дати учням поняття про казку як
фольклорний жанр, ознайомити з особливостями будови народної казки, зі змістом
казки; вчити працювати зі словами-синонімами; порівняти українську та російську
однойменні казки; розвивати вміння виразно читати народну казку; висловлювати
власні судження про її зміст; виховувати бажання творити добро, жити чесно.
Тип уроку: комбінований.
ХІД
УРОКУ
І.Організаційний момент.
Мотиваційний етап
1.
З’ясування емоційної готовності до уроку (запросити один одного до світу казки)
2.
Актуалізація досвіду
Незакінчене речення: «Найбільше я люблю, як
мама розказує казку про… »
3.
Актуалізація опорних знань
• Які розповіді ми
називаємо казками? Хто
може бути героєм казки? (Ті, у яких ідеться про вигадані події; героями у них
можуть бути і тварини, і рослини, і предмети, і явища природи тощо)
• Що означають поняття «реальність» та
«нереальність»? Які схожі слова можна дібрати до них? (Те, що може відбуватися
у житті, — дійсність; чого не може бути — фантастичність)
Правильно. Слова реальний і дійсний —
синоніми, та нереальний і фантастичний — синоніми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Ви
багато казок прочитали, багато ще прочитаєте, а сьогодні ми з’ясуємо, які казки
називаються народними, які різновиди та теми народних казок, яка будова казки.
Виявимо, чого навчають народні казки, а саме казка «Про правду і кривду».
III. Опрацювання навчального матеріалу
1.
Робота в зошитах. Запис дати та теми уроку
2.
Слово вчителя
Слово
«казка» викликає у кожної людини (і маленької, і дорослої) приємні почуття,
тепло в душі.
• Як ви думаєте, чому? (Бо в казках добро
завжди перемагає зло)
• Дійсно, з дитинства мами, тата, бабусі й
дідусі вводили нас у дивовижний світ, у якому добро обов’язково перемагало зло.
• Казки поділяються на народні та авторські.
• Як ви гадаєте, чому? (Народні — складені
народом; авторські мають конкретного автора)
• Хто є героями казок? (Героями можуть бути
люди, звірі та фантастичні істоти)
3.
Запис у зошиті
Казка
— розповідний жанр усної народної творчості, переважно невеликий за розміром, у
якому йдеться про вигадані події.
Особливості
народної казки:
• автор — колективний (народ);
• існувала в усній формі;
• може мати багато варіантів.
Казки
бувають про тварин, соціально-побутові та фантастичні.
4.
Усне пояснення вчителя.
Ті
казки, в яких головні герої — звірі, птахи, комахи, риби тощо, називаються
казками про … (тварин).
Ті, в яких відбуваються фантастичні
перетворення, є чарівні предмети, називаються . (фантастичними).
А казки, сюжети яких взяті з повсякденного
життя, у них розповідається про стосунки між людьми і вирішуються моральні
проблеми, називаються (соціально-побутовими).
5.
Бесіда
•
Якими словами найчастіше починаються казки? (Жили-були, в одному царстві…)
Так, початки у всіх казках дуже схожі. Такий
початок називається «зачин». Крім основної частини, в якій викладається зміст
казки, є ще «кінцівка», яка теж майже у всіх казках подібна.
• Пригадайте, як часто закінчуються казки?
(Герої одружуються, добро перемагає зло, усі живуть-поживають та добра
наживають)
6.
Макет «Будова казки». Запис будови казки у зошит
7.
Робота над текстом казки
На сьогоднішньому
уроці вивчили будову казки.
• Скажіть, де у цій казці зачин? (Жили
колись-то два брати..)
• Хто головні герої казки? Про що вони
засперечалися? (Головні герої — дядько та небіж; засперечалися про те, чим у
світі краще жити — правдою чи кривдою)
• Кого зустріли на своєму шляху? Які відповіді
чули від подорожніх? (Чоловік із заробітків, пан та піп)
• Чим закінчилася суперечка між дядьком і
небожем? (Небіж програв суперечку)
• Який фантастичний елемент зустрічається у
цій казці? (Зустріч із чортами)
8.
Міжпредметні зв’язки
•
Уроки народознавства вводили вас у світ вірувань давніх українців.
• У які сили вірили наші предки? (Добрі та
злі; святу та нечисту сили)
• А чи зустрічаємося ми в цій казці з
представниками однієї із цих сил? (Так, із представниками нечистої сили —
чортами)
• Як вони нашкодили людям? Найдіть, як про це
говориться у тексті. («…Поробив так, що ізроду-довіку не вгатять (селяни)
греблі», «…всю воду повисушував…», «… у короля одна дочка, та й та нездорова…»)
• Хто допоміг людям і як? (Діти зачитують із
тексту відповіді)
• Чи зустрівся небіж із дядьком? При яких
обставинах? (Дядько приїхав торгувати у місто, в якому правив небіж)
• Які риси характеру проявилися при зустрічі
небожа-короля та дядька-купця? (У небожа — щедрість, уміння пробачати образи
(синонім — незлостивість); у дядька — заздрість)
• Як закінчується казка? (Бажання дядька
розбагатіти нечесним шляхом закінчується для нього трагедією: чорти повісили
його)
• Чому вона нас вчить? (Треба вірити в правду,
жити чесно, не звертати на шлях кривди. Робити добро людям, виручати їх із
біди. Ніколи не заздрити людям і досягати усього в житті своєю працею)
• На уроці зарубіжної літератури ми вивчили
російську казку «Правда и Кривда».
• Хто головні герої у цій казці? (Правда і
Кривда)
• Про що засперечалися Правда з Кривдою? У
кого питали поради? Які відповіді почули від писаря та судді? (Поради питали у судді
та писаря, які сказали, що краще жити кривдою)
• Хто допомагає Кривді, з ким він водиться? (З
нечистою силою)
• Як перемагає Правда Кривду і чим
закінчується казка? (Цар залишає Правду у себе в домі і віддає за нього свою
доньку)
• До якого виду казок належить казка? (До
соціально-побутових, бо саме в таких казках героями виступають образи Правди та
Кривди)
9.
Підсумок учителя.
•
Як в українській, так і в російській казці головні герої сперечаються про те,
чим краще жити в світі — правдою чи кривдою, бо це питання вічне і відповідь на
нього шукали і шукають люди різних народів. Висновки ж в обох казках однакові.
• Скажіть, які вони? (Краще на світі жити
правдою)
• У що вірить колективний автор — народ? (І
український, і російський народ вірить у перемогу правди в світі, хоч яким би
важким і тернистим був її шлях)
V.Підсумок уроку
— Що вам сподобалося на уроці? Який висновок
зробили після аналізу казок?
VI. Домашнє завдання
Група
1: скласти план казки.
Група
2: дібрати прислів’я та приказки, у яких говориться про правду та кривду та
записати їх у зошит.
Група
3: записати власні судження про правду та кривду в сучасному житті.
Для
всіх: прочитати казку «Мудра дівчина».
Немає коментарів:
Дописати коментар